5 spôsobov, ako zlepšiť umiestnenie vašej stránky v Google
SEO (Search Engine Optimization) po slovensky optimalizácia pre vyhľadávače. Vyhľadávačom sa u nás väčšinou myslí Google, ale nie je tomu spravidla vždy tak. V českej republike je to napríklad aj Seznam v iných prípadoch to môže byť Bing, ale aj YouTube, Facebook či iné aplikácie a portály.
My sa poďme pozrieť na to, ako sa zapáčiť Googlu a umiestniť sa na vyšších pozíciách bez platenej reklamy. Než sa pozrieme na prvé pravidlo, musíme mať na mysli to, že SEO je beh na dlhú trať a výsledky sa nedostavia hneď. Je to ako stavba domu. Dôležité sú základy a celý proces trvá určitý čas. No v konečnom dôsledku si budete užívať všetky tvrdo vydreté výhody.
Tak a poďme na to:
1. Publikujte relevantný, autoritatívny obsah
Kvalitný a autoritatívny obsah je hlavným faktorom, ktorý ovplyvňuje pozície vo vyhľadávačoch, a skvelý obsah nič nenahradí. Kvalitný obsah vytvorený špeciálne pre používateľa, ktorému je určený, zvyšuje návštevnosť webu, čo zlepšuje autoritu a relevantnosť vášho webu. Vylaďte svoje zručnosti v písaní na web a prezentujte sa ako autorita v téme, o ktorej píšete.
Používajte kľúčové slová
Kľúčové slovo po anglicky Keyword (KW). V jednoduchosti ide o vyhľadávané výrazy, ktoré ľudia vkladajú priamo do vyhľadávača. Je potrebné sa zamerať na klasické kľúčové slova ale aj na tzv. longtailové (Logtail keyword) ide o menej hľadané výrazy, no práve tie prinášajú väčšinu návštevnosti. A to z dôvodu konkrétnosti takého slova.
Určite sa zamerajte na používanie oboch typov kľúčových slov. Premýšľajte však o tom, ako by váš čitateľ/potenciálny zákazník mohol danú stránku vyhľadávať pomocou vyhľadávacích výrazov. Hľadajú napríklad „smartfón“ alebo „Samsung Galaxy S22 Ultra“. Hľadajú „notebook“ alebo „Lenovo Legion 5 Pro“. Príkladov je mnoho, aby ste zacielili na tie správne výrazy je potrebná analýza kľúčových slov. Na internete existuje mnoho nástrojov, ktoré vám s tým pomôžu.
Kde používať kľúčové slová?
Je dobré kľúčové slova používať vo svojom obsahu no netreba to s nimi preháňať. Dôležité je ich používať prirodzene. Najdôležitejšie je používať KW v článkoch a popisoch na webe. Ak je to možné použiť ich môžete napríklad aj v URL adrese stránky, v nadpisoch a podnadpisoch, v názve stránky a podobne. Pomenovať nimi môžete aj obrázky na webe.
Zopakujte svoju kľúčovú frázu niekoľkokrát na celej stránke – raz alebo dvakrát v úvodnom a záverečnom odseku a ešte dva až štyrikrát v celom zvyšnom obsahu samozrejme primerane aj podľa dĺžky textu. Ako už bolo povedané nepreháňajte to a hlavne buďte v textoch prirodzený.
Tvorte obsah
Na umiestnenie vo vyhľadávači najväčší vplyv obsah. Ide hlavne o to aby čitateľom niečo priniesol, pobavil či vzdelal. Buďte autoritatívni. Strategicky odkazujte na relevantné zdroje a ďalšie informácie – tak v rámci svojej webovej stránky (interný linkbuilding), ako aj na iné užitočné webové stránky (externý linkbuilding).
Nezabudnite používať tučné písmo, kurzívu, značky nadpisov (H1, H2, H3…) a iné značky zvýraznenia týchto kľúčových slovných spojení a dôležitých informácií – ale znova nepreháňajte to. Stále chcete, aby sa váš jazyk a štýl písania čítal prirodzene. Nikdy neobetujte dobrý a kvalitný text pre SEO. Najlepšie stránky sú napísané pre používateľa, nie pre vyhľadávač.
2. Pravidelne aktualizujte svoj obsah
Vyhľadávače vnímajú obsah, ako silný faktor pre určenie pozície vo vyhľadávaní. Pravidelne aktualizovaný obsah sa považuje za jeden z najlepších ukazovateľov relevantnosti stránky, preto sa uistite, že je stále čerstvý. Obsah kontrolujte podľa stanoveného harmonogramu a aktualizujte ho podľa potreby.
Pracujte na blogu, ak máte čo povedať
Písanie ďalšieho obsahu, bohatého na kľúčové frázy môže tiež zvýšiť vaše pozície vo vyhľadávačoch. Budeme sa opakovať ale obsah tvorte pre čitateľov nie pre vyhľadávače. Príspevky na blogu môžu byť aj kratšie aktualizácie o konkrétnych témach, na ktoré sa zameriavate.
3. Metadáta
Prejdeme na trochu technickejšie veci ale stále nič náročné. Pri navrhovaní webovej stránky obsahuje každá stránka medzi značkami <head> priestor na vloženie metadát alebo informácií o obsahu stránky. Ak máte stránku so systémom CMS (napríklad WordPress, Joomla…), bude mať tieto údaje vopred vyplnené za vás. Aj to viete editovať podľa seba. Je však dôležité, aby ste metadáta kontrolovali a aktualizovali, keď sa vaša stránka časom zmení.
Metadáta názvu
Metadáta titulkov sú zodpovedné za titulky stránok zobrazené v hornej časti okna prehliadača, zobrazujú sa ako nadpis vo výsledkoch vyhľadávania. Sú to najdôležitejšie metadáta na vašej stránke.
Metadáta popisu
Metadáta popisu sú textovým popisom, ktorý môže prehliadač použiť pri vyhľadávaní vašej stránky. Predstavte si ho ako výkladnú skriňu vašej stránky – stručný a príťažlivý opis toho, čo sa v nej nachádza, s cieľom povzbudiť ľudí, aby vstúpili (tu je vhodné používať CTA prvky). Dobrý meta popis bude zvyčajne obsahovať dve celé vety. Vyhľadávače nemusia vždy používať váš meta popis, ale je dôležité dať im túto možnosť.
Skontrolujte si zobrazenie svojej stránky vo vyhľadávaní.
4. Linkbuilding
Webová stránka, ktorá je obsahovo bohatá, autoritatívna, nezaujatá a pomáha návštevníkom dozvedieť sa viac o tom, čo ich zaujíma, s najväčšou pravdepodobnosťou priláka odkazy z iných webových stránok, čo zlepší vašu optimalizáciu pre vyhľadávače.
Zlepšite svoju autoritu a dôveryhodnosť pridaním relevantných odkazov v rámci textu. Nepoužívajte však jednoduché „kliknite sem“ skúste napísať názov cieľa. „Kliknite sem“ nemá žiadnu hodnotu pre vyhľadávače okrem pripojenej adresy URL, zatiaľ čo „Štatistický úrad SR“ je autoritatívny a bohatý na kľúčové slová a zlepší vaše umiestnenie vo vyhľadávači, ako aj umiestnenie stránky, na ktorú odkazujete. Vždy používajte opisné odkazy s prepojením kľúčových slov – zlepšuje to nielen optimalizáciu pre vyhľadávače, ale aj pridanú hodnotu pre vašich čitateľov. A ak má váš obsah dostatočnú pridanú hodnotu, určite bude niekto odkazovať aj na váš web, čo znova zvýši autoritu vašej stránky.
5. Používajte značky alt
Obrázkové a video médiá vždy popisujte pomocou značiek alt alebo alternatívnych textových popisov. Umožňujú vyhľadávačom nájsť vašu stránku, čo je veľmi dôležité – najmä pre tých, ktorí používajú iba textové prehliadače alebo čítačky obrazovky. Zároveň sa čoraz viac stretávame s vyhľadávaním podľa obrázkov, to vám môže opäť priniesť istú výhodu oproti konkurencii.
SEO je však oveľa komplexnejší pojem a toto je len niekoľko z mnohých metód na zlepšenie umiestnenia vo vyhľadávačoch. Tieto jednoduché kroky viete jednoducho aplikovať na svojom webe a tak zlepšiť svoje pozície, ak chcete však vedieť viac alebo potrebujete pomoc neváhajte nás kontaktovať.